لوگو ابرستان
مرکز آموزش ابرستان
دسترسی سریع
ما را دنبال کنید...
مرجوع کردن فاکتور خرید

کسب و کارها بطور طبیعی نیاز به تامین کالاهای مورد نیاز خود دارند که معمولا این کار را از طریق خرید از آنها انجام می دهند. لیکن در برخی از موارد مانند اشکالا و عیب در کالای خریداری شده، مازاد خرید و عدم نیاز و …. ناگزیر هستند بخشی از خرید های خود را مرجوع نموده و یا به تامین کننده پس دهند. این کار از طریق فرم فاکتور مرجوعی خرید در ابرستان انجام می شود.این امکان به کاربر کمک می نماید تا علاوه بر ثبت وقوع برگشت از خرید و یا فروش، بصورت اتوماتیک گردش صحیحی از آخرین تغییرات حسابهای پرداختنی یا دریافتنی و همچنین موجودی کالا را داشته باشد.

  • تعریف خریدار یا فروشنده : همان طور که قبلا به این مورد اشاره شد یکی از ملزومات برای صدور فاکتور یا پیش فاکتور انتخاب نام طرف حساب می باشد که شما برای این کار در ابرستان می توانید به بخش طرف حساب ها اشخاص مراجعه کنید برای کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

 (.چگونه می توان طرف حساب را در نرم افزار حسابداری ابرستان تعریف کرد)

  • تعریف انبار: برای انتخاب کالا / خدمات نیاز است که شما قبل از اینکه کالا یا خدمات خود را در ابرستان تعریف کنید آن را ایجاد کنید که مشخص کنید این کالا یا خدمت در کدام انبار قراردارد و همچنین در زمان صدور یا برگشت یک فاکتورکالا یا خدمات شما با توجه به موجودی انبار شما فراخوانی می شود همان طور که قبلا هم گفته شد نرم افزار حسابداری ابرستان به صورت پیشفرض یک انبار با کد ۰۰۰۱ وجود دارد. ( برای کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.)

(چگونه می توان انبار را در نرم افزار حسابداری ابرستان ایجاد کرد.

  • تعریف کالا / خدمات: جهت صدور پیش فاکتور، فاکتور یا فاکتور برگشتی لازم است که شما از قبل کالاها یا خدمات خود را در ابرستان تعریف کنید برای تعریف کالا یا خدمات لازم است که به بخش کالا/ خدمات مراجعه کرده و آن را ایجاد نمایید.(برای کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک نمایید.)

(چگونه می توان کالا را در نرم افزار حسابداری ابرستان ایجاد کرد.

  • تعیین مقادیر عوارض و مالیات: در زمان صدور یک فاکتور یا پیش فاکتور در صورتی که کالا یا خدمت شما دارای مالیات بر ارزش افزوده باشد لازم است که در قسمت تنظیمات ابرستان در بخش تنظیمات فاکتور مقادیر را تعیین کنید (برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.)

 (چگونه می توان مقادیر عوارض و مالیات بر ارزش افزوده تغییر داد.

  • صدور فاکتور خرید: برای اینکه بتوان یک فاکتور خرید را مرجوع کرد لازمه آن این است که این فاکتور قبلا صادر شده باشد (برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.)

(چگونه می توان یک فاکتور خرید صادر کرد.

 ثبت یک فاکتور خرید و یا فروش و وجود فاکتور در لیست فاکتورها لازم و ضروری است. لذا بدیهی است ابتدا باید فاکتور صادر شود و پس از آن می توانیم اقدام به مرجوع کردن کل و یا بخشی از آن فاکتور نماییم.

راهنمای صدور فاکتور مرجوعی خرید در حسابداری ابرستان

گام اول:

برای صدور فاکتور مرجوعی لازم می باشد در سیستم نرم افزار حسابداری ابرستان به بخش خرید مراجعه شود.(مانند شکل روبرو)

پیش فاکتور: لیستی از پیش فاکتورهایی که قبلا صادر شده است را نشان می دهد.

فاکتور:لیستی از فاکتورهای خرید را در این بخش نمایش داده می شود.

هزینه: بلیستی از هزینه های پرداخت شده را در این بخش نمایش داده می شود

پرداخت: در این بخش لیستی از فاکتورهای پرداخت های انجام شده قرار می گیرد.

گام دوم:

از زیرمنوی باز شده بر روی فاکتورها کلیک نمایید که با کلیک بر روی این گزینه لیستی از فاکتورهایی که قبلا صادر شده است نمایش داده می شود.

گام سوم: صدور فاکتور برگشت از خرید

در فرم برگشت از خرید به کاربر اجازه صدور فاکتور مرجوعی خرید را می دهد در این بخش به معرفی فیلدهای این فرم می پردازیم. 

فروشنده: فروشنده یا طرف حساب شخصی است که برای آن فاکتور صادر شده است.

عنوان فروشنده در فاکتور: در صورت انتخاب نام فروشنده این فیلد به صورت خودکار پر می شود برای تعریف طرف حساب کافی است که به بخش طرف حساب ها در ابرستان مراجعه کنید و اقدام به ایجاد آن نمایید.

ارجاع:

پروژه: در صورتی که شما در صنف پیمانکاری مشغول به کار هستید در صوتی که شما از قبل نام پروژه خود را در بخش فاکتورها انتخاب کرده باشید در این قسمت برای شما قابل رویت خواهد بود.

شماره فاکتور فروشنده:

تاریخ سررسید:

نام کالا/خدمت: بیانگر عنوان کالا یا خدمات می باشد که قبل از صدور فاکتور و پیش فاکتور باید کالا یا خدمت ایجاد شود در فاکتور مرجوعی خرید نام کالا یا خدمت برای شما نمایش داده می شود و امکان تغییر آن کالا در این بخش وجود ندارد.

تعداد/مقدار:

مبلغ واحد:

تخفیف: بیانگر نمایش مبلغ تخفیفی برای کالا یا خدمت می باشد که می تواند به صورت ریالی یا به صورت درصدی باشد نوع و مقدار تخفیف در زمان صدور فاکتور یا پیش فاکتور میتوان تعیین کرد.

مالیات و عوارض: بیانگر مقدار مالیات و عوارض برای کالاها یا خدمات مشمول مالیات می باشد.

جمع کالا و خدمات: مبلغ کل کالا یا خدمات بدون محاسبه ارزش افزوده نمایش داده می شود.

در این صفحه فاکتوری که می خواهید مرجوعی آن را ثبت کنید را با کلیک بر روی علامت مربع در سمت راست انتخاب کنید سپس از ستون عملیات بر روی فلش کلیک کرده سپس برگشت را انتخاب نمایید.

صدور فاکتور مرجوعی خرید

در صفحه جدید تاریخی که اقلام فاکتور مرجوع شده اند را انتخاب می نماییم. همچنین در لیست کالاها باید غیر از کالایی که قرار است مرجوع شود، بقیه کالاها با استفاده از علامت سطل زباله ردیف در انتهای سمت چپ فاکتور حذف گردند (در انتها فقط کالا یا کالاهایی که قرار است مرجوع شوند در فاکتور باقی بمانند.)

پس از انجام موفقیت آمیز مرجوعی فاکتور خرید، پیغامی مطابق تصویر زیر مشاهده می شود و یک فاکتور برگشت از خرید جدید در لیست فاکتورهای برگشت از خرید قابل مشاهده خواهد بود.

مزیت (های) امکان

عدم امکان تغییر کالا

در زمان صدور فاکتور مرجوعی خرید به شما اجازه تغییر کالا داده نمی شود برای تغییر کالا در فاکتور خرید باید از بخش فاکتورهای خرید با انتخاب آن فاکتور از بخش عملیات نسبت به ویرایش اقلام در فاکتور اقدام نمایید.

عدم امکان تغییر مبلغ

در زمان صدور فاکتور برگشت از خرید به شما اجازه ویرایش مبلغ داده نمی شود برای اینکه بتوانیدمبلغ را تغییر دهید باید از بخش فاکتور های خرید سپس عملیات نسبت به ویرایش مبلغ اقدام نمایید.

برای صدور فاکتور برگشتی باید تعداد جدید کالا باید نسبت به فاکتور خریدی که قبلا ثبت شده است کمتر باشد در غیر این صورت سیستم به شما اجازه ثبت فاکتور مرجوعی خرید را نمی دهد.

ما را دنبال کنید...