سامانه مودیان مالیاتی چیست؟

سامانه مودیان مالیاتی چیست؟

یکی از سامانه های سازمان امور مالیاتی است که پیرو قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان مالیاتی مصوب  سال 1398 طراحی و پیاده سازی شده است. مطابق با تعریف بند پ ماده 1 این قانون، سامانه مودیان مالیاتی سامانه ای است تحت مدیریت سازمان که در آن به هر مؤدی، کارپوشه ویژه­ای اختصاص یافته و تبادل اطلاعات میان مؤدیان و سازمان منحصراً از طریق آن کارپوشه انجام می­شود. مؤدیان می­توانند با استفاده از هرگونه سخت افزار یا نرم افزار اعم از رایانه شخصی، پایانه فروشگاهی، سامانه­های ابری یا هر وسیله دیگری که حافظه مالیاتی به آن متصل شده باشد، به سامانه مؤدیان متصل شوند. مرجع نهائی ثبت، صدور و استعلام صورتحساب الکترونیکی، سامانه مؤدیان می­باشد.

سامانه مودیان مالیاتی

چرا سامانه مودیان مالیاتی برای کسب و کارها مهم است؟

مطابق با ماده 2 قانون مذکور کلیه فعالان کسب و کار اعم از اشخاص حقوقی ( شرکت ها، موسسات، بنگاه های دولتی و خصوصی ) و کلیه افراد حقیقی ملزم به استفاده از این سامانه هستند.

این قانون به نحوی تهیه شده است که از این پس دو طرف معامله یعنی هم خریدار و هم فروشنده اطلاعات خرید و فروش یکدیگر را در سامانه  مودیان مالیاتی مشاهده می کنند و نسبت به صحت و سقم آن نیز اظهار نظر می کنند. لذا اگر شما بعنوان یک کسب و کار در این سامانه وارد نشوید طرف های معامله شما مانند تامین کنندگان یا مشتریان شما اطلاعات شما را وارد سامانه می کنند و عملا شما با چالش تخلف از قانون و جرایم بسیار سنگین آن مواجه خواهید شد.

در صورتیکه  کسب و کارها، در موعد های مقرر اعلام شده توسط سازمان امور مالیاتی از انجام تکالیف این قانون خودداری نمایند با جرائم بسیار سنگین مالیاتی روبرو خواهند شد که می تواند منجر به ورشکستگی و نابودی کسب و کارها گردد.

لذا مهم است که شما بعنوان یک کسب و کار با آگاهی کامل از عواقب این قانون به نحوی قدم بردارید که نه تنها از خطرات این قانون در امان و مصون مانید، بلکه بتوانید با اتکا به مزایای این قانون به سادگی و سهولت کسب و کار خود را توسعه و رونق بخشید.

آیا برای استفاده از سامانه مودیان مالیاتی کار خاصی باید انجام دهیم؟

بله، استفاده از سامانه مودیان مالیاتی نیاز به آشنایی با واژه های متعددی همچون : کارپوشه، پایانه فروشگاهی، دریافت امضا الکترونیکی، دریافت کد یکتا حافظه مالیاتی، تهیه صورتحساب الکترونیکی مالیاتی و …. دارد که این مفاهیم نیاز به دانش فنی خاص دارد. از این رو در این قانون شرکت های معتمد مالیاتی بعنوان بازوان اجرایی برای این قانون در نظر گرفته شده است که کسب و کارها برای انجام امور مربوطه باید به آنها مراجعخ کنند.

از آنجاییکه این شرکت ها خصوصی هستند برای کمک به کسب و کارها وجوه قابل توجه ای را اخذ می کنند که برای کسب و کارهای کوچک بسیار قابل توجه و هزینه زا است.  لیکن سازمان امور مالیاتی در   راستای کاهش بار هزینه ای اجرای قانون برای کسب و کارها مطابق با  اطلاعیه شماره 3 خود ،  اجازه ارسال مستقیم فاکتورهای الکترونیکی توسط مودی و بدون نیاز به شرکت معتمد مالیاتی را داده است.

لیکن باز هم برای استفاده از همین امکان عملا باید مودی دانش خود را در زمینه استفاده صحیح از این امکان همواره به روز نگهداشته و همچنین دارای مهارت و دانش کافی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز باشد که این امر برای اکثر کسب و کارها غیر ممکن است.

 

آیا ابرستان راه حل ویژه ای برای کمک به کسب و کارها دارد؟

بله،  شرکت مهندسی مشاور عصر فناوری دانش(سهامی خاص) ارائه کننده نرم افزار پایانه فروشگاهی تحت وب و ابری تحت عنوان تجاری “ابرستان” راهکارهای متعددی را برای سهولت و استفاده صحیح این قانون برای کسب و کارها ایجاد کرده است. در این راهکارها ما شما را از ابتدا تا انتها یاری خواهیم رساند تا بتوانید با خیالی آسوده و بدون نگرانی از مخاطرات این قانون هم به تکالیف قانونی خود عمل نمایید و هم کسب و کار خود را به درستی مدیریت نمایید.

این راهکار متشکل از خدمات متفاوتی است که عبارتند  از :

خدمت شماره 1:  ثبت نام و دریافت کد یکتا حافظه مالیاتی

اولین گام از اجرای این قانون ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی و دریافت کد یکتا حافظه مالیاتی است. بدین منظور هر یک از مودیان مالیاتی ابتدا باید در سامانه جامع مالیاتی ثبت نام نموده و سپس با استفاد از دستورالعمل های آن نسبت به اخذ امضا الکترونیکی و دریافت کد یکتا مالیاتی اقدام نمایند. هر چند تمامی این فرایند بصورت الکترونیکی طراحی شده است لیکن از آنجاییکه انجام این دستورالعمل ها برای بسیاری از فعالان کسب و کار سخت و دشوار است این شرکت با هزینه ای ناچیز، این خدمت را در کمتر از 2 روز کاری برای شما انجام خواهد داد.

جهت کسب اطلاع بیشتر به اینجا مراجعه کنید و یا با شماره تماس 02188533266 داخلی 443 تماس حاصل فرمایید.

خدمت شماره 2 : صدور صورتحساب الکترونیکی و مکانیزه نمودن عملیات خرید و فروش

بدین منظور می توانید با دریافت اشتراک ماهانه نرم افزار حسابداری ابرستان،(با هزینه ای بسیار ناچیز معادل یک ساندویچ در ماه) کلیه عملیات کسب وکار خود را مکانیزه نموده و فاکتور های خرید و فروش خود را بصورت الکترونیکی صادر نمایید.

جهت آشنایی با ابرستان اینجا و جهت اطلاع از هزینه های آن اینجا کلیک کنید.

خدمت شماره 3 : ماژول ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان مالیاتی

ابرستان جهت سهولت فعالیت کسب وکارها، ماژول اتصال و ارسال اتوماتیک صورتحساب ها را به سامانه مودیان مالیاتی فراهم  نموده است. برای اتصال به این سامانه کافی است ماژول مربوطه را تهیه و به تعداد فاکتور های مورد نیاز بسته های ارسال فاکتور را تهیه کنید.

جهت آشنایی با ماژول اتصال به سامانه مودیان اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 4 =

پربازدید ترین ها

حق تمبر
صورت سود و زیان
نرم افزار حسابداری رایگان