پیش بینی جریان نقدینگی

پیش بینی جریان نقدینگی چیست؟

پیش‌بینی جریان نقدینگی روشی برای پیش‌بینی وضعیت مالی یک کسب‌وکار با تخمین میزان وجه نقدی است که انتظار می‌رود در طی یک دوره زمانی مشخص به آن وارد یا خارج شود. بطور کلی می توان گفت،  پیش‌بینی جریان نقدی  ابزاری است که می تواند کمبود میزان کمبود نقدینگی یا مازاد وجه نقد کسب و کار را برای یک بازه زمانی مشخص پیش بینی نماید.

انواع پیش بینی های جریان نقد

  1. پیش بینی کوتاه مدت: هر گاه بخواهید بدانید که  آیا در 30 روز آینده لازم است نیازهای نقدینگی خود را از منابع اضطراری تامین نمایید، یا آیا می توانید با برداشت از مازاد نقدینگی ناشی از فعالیت های کسب و کارتان زمینه های سرمایه گذاری برای رشد آن را فراهم کنید؛ از این نوع پیش بینی جریان نقد استفاده می شود.
  2. پیش بینی میان مدت : برای برنامه ریزی و بودجه بندی هزینه های عملیاتی در فواصل زمانی سه ماهه(فصلی)، نیاز داریم از وضعیت مازاد نقدینگی یا کمبود آن مطلع شویم. در این مواقع پیش بینی میان مدت جریان وجوه نقد مفید واقع خواهد شد.
  3. پیش‌بینی بلندمدت:  این نوع پیش بینی که معمولا جریان وجه نقد را  برای سه تا پنج سال آینده ترسیم می نماید، ابزار مناسبی است برای اینکه بدانید به چه میزان سرمایه برای  کسب وکارتان نیاز دارید. همچنین به کمک آن متوجه خواهید شد که چه روشی برای تامین سرمایه مورد نیاز شما بهتر است.

اهمیت پیش بینی جریان نقدی

پیش بینی های دقیق و به موقع تاب آوری کسب و کار ها را افزایش داده و آنها را در مقابل مخاطرات احتمالی آماده می کند. برای درک بهتر اهمیت اطلاع از وضعیت آتی جریان نقدینگی سعی خواهیم کرد با یک مثال موضوع را روشن نماییم.

توضیح با ذکر یک مثال:

 فرض کنیم،  شما یک تجارت مبلمان را اداره می کنید و مشتریان شما ماهیانه کالاهایی به ارزش 5 میلیارد تومان سفارش داده اند. با این حال، شما 50 درصد این مبلغ را سه ماه آتی دریافت خواهید کرد.همچنین هزینه های ثابت و عملیاتی کسب و کار شما از قبیل هزینه های اجاره محل ،  خرید مواد اولیه همچون چوب و پارچه، حقوق و دستمزد کارکنان ، برق و … ماهیانه 3.5 میلیارد تومان می باشد.

هر چند اسناد مالی ثبت شده ناشی از عملیات ماهیانه کسب و کار شما بیانگر کسب سود ماهیانه 1.5 میلیارد تومانی است لیکن شما با کمبود نقدینگی ماهیانه یک میلیارد تومان آن هم حداقل برای سه ماه مواجه هستید. و اگر شما نتوانید پیش بینی لازم برای تامین نقدینگی مورد نیاز را برای گذر از این دوره انجام دهید به سرعت کسب و کار شما با مشکل کمبود تامین نقدینگی برای جبران هزینه هایش مواجه می شود. عدم تدبیر در این زمینه حتی  می تواند منجر به ورشکستگی کسب و کار شما شود.

افزایش آمادگی

لذا در این سناریو مشخص می شود که شما حداقل نیاز به تامین 3 میلیارد تومان وجه برای گذر از این مرحله دارید تا پس از 3 ماه با دریافت اقساط دوم فروش های ماهیانه به وضعیت ثبات درآمدی و پیشی گرفتن جریان دریافتی وجوه نقد از هزینه های ماهیانه شوید.

آگاهی از وضعیت جریان نقدینگی می تواند شما را در مدیریت هزینه ها یا تامین سرمایه در گردش یاری رساند

تصویر پیش بینی نقدینگی
پیش بینی  جریان نقدی در ابتدای هر ماه می تواند به شما کمک کند تا کسب و کار خود را برای هر سناریویی آماده کنید. حتی می تواند به شما در تصمیم گیری های مهم، مانند گرفتن وام تجاری کمک کند. بانک‌ها، سرمایه‌گذاران و دیگرانی که آماده هستند تا پول کسب‌وکار شما را قرض دهند، می‌خواهند پیش‌بینی جریان نقدی شما را در میان اسناد دیگر، قبل از ارائه وام به شما بررسی کنند.

روش های پیش بینی جریان نقدی

دو روش اصلی پیش بینی وجود دارد. روش مستقیم و روش غیر مستقیم. هر دو برای رسیدن به یک هدف عمل می‌کنند، یعنی پیش‌بینی مقدار پول نقدی که وارد کسب‌وکار شما  شده یا از آن خارج می‌شود. با این حال، روش مستقیم بیشتر بر پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت تمرکز می‌کند. که به شما ایده می‌دهد که آیا پول نقد کافی برای نیازهای فوری وجود دارد یا خیر. روش غیرمستقیم در پیش‌بینی‌های بلندمدت مفید است که نقدینگی مورد نیاز برای افزایش اندازه کسب‌وکار را نشان می‌دهد. نکته اصلی این است که هیچ رویکرد صحیحی وجود ندارد؛ زیرا هر دو روش مزایا و معایب خاص خود را دارند. ممکن است گاهی اوقات حتی نیاز به ترکیب این دو روش برای نتایج بهتر داشته باشید.

مقایسه دو روش پیش بینی جریان نقد

 روش مستقیمروش غیر مستقیم
کاربرداین روش پیش‌بینی می‌کند که چه زمانی پول نقد در یک مقطع زمانی خاص وارد و خارج از تجارت می‌شود.این روش شامل گرفتن ورودی‌ها از صورت‌های مالی تنظیم‌شده برای پیش‌بینی حرکت وجه نقد است. به طور کلی به عنوان بخشی از برنامه ریزی و بودجه انجام می شود.
دوره زمانیکوتاه مدت میان مدت؛ بین یک ماه تا یک سالبلند مدت، برای پیش بینی های بیش از یک سال در آینده.
ورودی ها از سررسید صورتحساب ها در آینده، میزان مبلغ فروش و خرید و همچنین نحوه و زمان پرداخت مالیات ها و وام ها استفاده می کنداز ورودی های ترازنامه و بیانیه درآمد استفاده می کند و روش هایی مانند درآمد خالص تعدیل شده یا ترازنامه پروفورما (PBS) را دنبال می کند تا به یک پیش بینی نقدی غیر مستقیم برسد.
بیانگر چیست؟میزان نقدینگی مورد نیاز برای فعالیت کسب و کار را نشان می دهد.میزان نقدینگی مورد نیاز برای پروژه های توسعه ای و رشد آتی را نشان می دهد.
مزیت هادقت بالا در پیش بینی های کوتاه مدت دارد، درک آن ساده است، تمرکز آن بر روی پول نقد است.برای کسب و کارهایی که در حال برنامه ریزی برای رشد بلند مدت هستند

ثبت نام رایگان ابرستان

هم اینک می توانید از طریق ثبت نام رایگان با یک ایمیل یا شماره موبایل وارد نرم افزار جامع حسابداری آنلاین ابرستان شوید و از تمامی امکانات آن به مدت 15 روز بطور کامل و به رایگان استفاده کنید.

به محض ورود به نرم افزار صورت جریان نقدینگی در بخش داشبورد نرم افزار در دسترس است.

این نمودار با ثبت فاکتورهای خرید، فروش، دریافت و پرداخت و … بطور اتوماتیک بروز رسانی می شود و شمارا  در جریان وضعیت نقدینگی کسب و کارتان قرار می دهد

عناصر پیش بینی جریان نقدی

صرف نظر از روشی که برای پیش‌بینی پول نقد دنبال می‌شود، برای ایجاد یک پیش‌بینی مؤثر، به ثبت به هنگام  پول نقد دریافتی، شرایط پرداخت مشتری و هزینه‌های پیش‌بینی‌شده نیاز دارید.

پول نقد ورودی

برای پیش بینی جریان نقد، باید بدانید که چه مقدار پول نقد وارد کسب و کار می گردد. ورودی ها معمولاً شامل وجه نقد ناشی از فروش، وام های دریافتی، سرمایه جدید، فروش دارایی ها و حساب های دریافتنی است.

بهترین نقطه برای شروع پیش بینی، تخمین درآمد مورد انتظار از فروش برای هفته ها یا ماه های مورد نظر پیش بینی است. سوابق فروش گذشته،، بهترین منبع دانش شما است و به عنوان نشانه های مهمی برای نشان دادن روندهای فصلی، نزول ها و جریان های ناشی از بازاریابی و موارد دیگر عمل می کند. در حالت ایده‌آل، به حداقل 3 ماه اطلاعات فروش گذشته نیاز دارید. اگر هنوز آن را ندارید، ممکن است پیش‌بینی‌های اولیه شما آنطور که می‌خواهید دقیق نباشد، اما به مرور زمان بهبود خواهند یافت.

شرایط پرداخت مشتری

هنگامی که داده های فروش تخمینی خود را جمع آوری کردید، باید توجه داشته باشید که چه زمانی می توانید انتظار دریافت مطالبات آن را داشته باشید. این به این دلیل است که وقتی یک فروش بزرگ انجام می دهید، پول نقد آن  بلافاصله به کسب و کار بر نمی گردد.

برای یک کسب و کار معمولی،  چرخه نقدینگی  تقریباً فصلی است، این چرخه از زمانی که به تامین کنندگان خود برای موجودی کالاهای مورد نیاز وجهی را پرداخت می کنید آغاز شده و  تا زمانی که پول خود را از مشتریان پس می گیرید ادامه می یابد.

به عنوان مثال، حتی اگر بر حسب تجربه بدانید که اسفند، ماه  اصلی فروش است؛ ممکن است تا ماه خرداد یا تیر  پول نقد حاصل از این فروش‌ها  تسویه نشود. بنابراین تنظیم شرایط پرداخت معقول، اما نسبتاً کوتاه، برای حفظ موقعیت نقدینگی مثبت بسیار مهم است.

هزینه پیش بینی شده

تا کنون، پیش‌بینی شما مربوط به درآمدی است که انتظار دارید به دست آورید و تاریخ مورد انتظار برای دریافت پرداخت‌هایتان. دانستن هزینه های کسب و کار شما آخرین قطعه از پازل پیش بینی است. برخی از هزینه‌های شما احتمالاً ثابت است، در حالی که بخش‌های دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند متغیر باشند. هر دو باید در پیش بینی های شما در نظر گرفته شوند.

  • لیست هزینه های ثابت آسان است. آنها معمولاً شامل اجاره، مجوزهای نرم افزاری و حقوق کارمندان می شوند که بدون توجه به درآمد شما ثابت می مانند.
  • از سوی دیگر، هزینه های متغیر غیرقابل پیش بینی هستند و تا حدی به فروش شما بستگی دارند. آنها شامل کارمزد تراکنش، کمیسیون و هزینه های تغییر موجودی هستند.

هزینه های ثابت شما بسیار ساده است و به سادگی می توان آن را به پیش بینی اضافه کرد. با این حال، برای هزینه های متغیر خود، باید از سوابق تاریخی خود برای کشف روند هزینه های نامنظم خود استفاده کنید تا بتوانید آنها را به طور دقیق در پیش بینی خود لحاظ کنید.

مزایای پیش بینی جریان نقدی

پیش بینی جریان نقدی می تواند ابزار موثری برای کسب و کار شما باشد، اگر به درستی استفاده شود. برخی از مزایای آن عبارتند از:

پیش‌بینی کمبود نقدینگی:

  • پیش‌بینی به شما کمک می‌کند شکاف‌های نقدی را از قبل تشخیص دهید و زمان کافی برای تصمیم‌گیری در مورد اقدامی برای جبران کمبود در اختیار شما قرار می‌دهد. این به شما کمک می کند تا تصمیمات آگاهانه ای مانند کاهش هزینه های عملیاتی خود، به تعویق انداختن ارتقاء تجهیزات گران قیمت، تغییر شرایط پرداخت مشتری، یا جستجوی تامین مالی جایگزین بگیرید

نظارت بر تأخیر پرداخت ها:

  • هنگامی که پیش بینی می کنید، می توانید پول نقد مورد انتظار در حساب بانکی خود را در صورتی که تجارت طبق برنامه پیش رفت پیش بینی کنید و سپس آن را با مطالبات خود مقایسه کنید. اگر در مقایسه با آنچه انتظار داشتید، هر ماه کمبود نقدینگی را مشاهده کنید، متوجه خواهید شد که به دنبال مطالبات از  دیر پرداخت کنندگان در بین لیست بدهکاران خود باشید. سپس می‌توانید برنامه‌ریزی کنید که شرایط پرداخت مشتریان را سخت‌تر یا کنترل اعتبار مؤثرتری را برای آنها در نظر بگیرید.

ردیابی هزینه ها:

  • هر کسب و کار در حال رشد اهداف زمانی حساسی را برای دستیابی به موفقیت دارد. این نشان می‌دهد که آیا هر فعالیتی مطابق با بودجه پیش می‌رود یا خیر و به مناطقی اشاره می‌کند که در آن‌ها بیش از حد پرداخت می‌کنید یا بودجه کمتری دارید. این بخش مهمی از بودجه بندی موثر است تا بتوانید به اهداف تجاری خود برسید.

مدیریت نقدینگی مازاد:

  • ممکن است به ندرت درآمدهای اضافی را در حساب بانکی تجاری نگه دارید. با این حال، اگر کسب و کار شما دارای مازاد نقدینی است، می توانید آن را در بازارهای جدید سرمایه گذاری نموده و یا صرف بازپرداخت وام نمایید. با پیش‌بینی جریان نقد، می دانید که چه زمانی پول نقد اضافی خواهید داشت و برای استفاده بهتر از آن برنامه ریزی نمایید.

معایب پیش بینی جریان نقدی

در اینجا چند مورد از معایب پیش بینی جریان نقدی که می تواند بر کسب و کار شما تأثیر بگذارد آورده شده است.

  • قدرت محدود برای پیش‌بینی موقعیت‌های تجاری:وقتی داده‌های جریان نقدی قدیمی کسب‌وکارتان را تجزیه و تحلیل می‌کنید، ممکن است متوجه شوید که تحت تأثیر رویدادها یا شرایط خاصی قرار می‌گیرد که خارج از محدوده پیش‌بینی‌های شما هستند – مانند تغییرات سیاسی، تورم، تغییرات در قیمت خام مواد یا موارد اضطراری صورت جریان نقدی شما ممکن است نشان دهنده آمادگی شما برای رویارویی با این چالش ها باشد، اما پیش بینی چگونگی و زمان وقوع این رویدادها دشوار است.
  • هیچ تضمینی وجود ندارد:یک پیش بینی فقط یک احتمال است و نمی تواند همیشه 100٪ دقیق باشد. با مراجعه به پیش بینی بلندمدت خود می توانید تصمیمات مالی مهمی مانند سرمایه گذاری در تجهیزات جدید بگیرید. با این حال، هیچ تضمینی وجود ندارد که خرید این تجهیزات نتیجه مورد انتظار را به شما بدهد و درآمد شما را افزایش دهد. حتی با یک پیش بینی، شما همچنان در برابر تغییرات غیرمنتظره در جریان نقدینگی خود آسیب پذیر هستید و این تغییرات همچنان می توانند بر سلامت مالی کسب و کار شما تأثیر بگذارند.

نتیجه

پیش بینی تلاشی برای تخمین رشد آینده کسب و کار شما با تجزیه و تحلیل داده های رویدادهای گذشته است. درک و پیش بینی پول نقد ورودی و خروجی از کسب و کار شما می تواند به شما کمک کند تا تصمیمات هوشمندانه بگیرید و از قبل برای جلوگیری از بحران نقدینگی برنامه ریزی کنید. داشتن یک تخمین تقریبی از عملکرد احتمالی کسب و کار شما در هر ماه به شما این ایده را می دهد که کجا خرج کنید، چگونه پس انداز کنید و کجا در کسب و کار خود سرمایه گذاری کنید.

چالش اصلی پیش‌بینی این است که تنها تا زمانی مؤثر است که داده‌ها مرتبط و به‌روز باشند، و انجام آن بدون استفاده از ابزار و برنامه های نرم افزاری کار ساده‌ای نیست. 

ساده ترین راه برای حفظ وضعیت مالی خود استفاده از یک راه حل حسابداری آنلاین است. ابرستان می تواند به شما در نظارت بر پول نقد ورودی و خروجی کمک کند. در ابرستان می‌توانید پرداخت‌ها را به صورت‌حساب‌ها متصل نموده، هزینه‌ها را مدیریت و حساب‌هایتان را متعادل کنید.نمودار جریان نقدینگی با مرور واقعی از گردش پول نقد،  شما را در پایداری کسب و کارتان کمک می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + 15 =

پربازدید ترین ها

حق تمبر
صورت سود و زیان
نرم افزار حسابداری رایگان